Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Is jouw website meer dan een visitekaartje?

VisitekaartjesVeel zorgprofessionals met een eigen praktijk hebben tegenwoordig wel een website. Ik schreef al eerder dat het een gemiste kans is als potentiële cliënten je niet op internet kunnen vinden! Maar áls je dan je eigen website hebt, is de volgende vraag: is jouw website een digitale versie van je visitekaartje of kies je ervoor hem actief in te zetten om je praktijk voortdurend onder de aandacht te brengen en een netwerk op te bouwen?

Een visitekaartjewebsite …

Een ‘visitekaartjewebsite’ is bestemd voor mensen die naar jouw praktijk zijn doorverwezen of die een bepaalde soort zorg zoeken en websites van verschillende aanbieders in de omgeving vergelijken. Wat ze op jouw website in elk geval vinden is wie jij bent, welke zorg je biedt, hoe die zorgverlening eruit ziet, of die onder hun verzekering valt en hoe ze contact op kunnen nemen. Het doel van de website is dat de zoekende potentiële cliënt je kan vinden en door de informatie wordt overtuigd dat jij hem kan helpen, zodat hij contact opneemt.

… of een relatiewebsite

Als je een ‘relatiewebsite’ gaat bouwen, denk en werk je verder vooruit en neem je de regie meer in eigen hand. Dan zet je je website in om relaties aan te knopen en te onderhouden met mensen die in de toekomst misschien je cliënt kunnen worden. Een relatiewebsite is dus meer gericht op langetermijnmarketing. Het grootste verschil is dat een relatiewebsite niet alleen interessant is op het moment dat iemand zorg nodig heeft, maar ook in de tijd daarvoor en daarna.

Dat doe je door op je website regelmatig nieuwe, waardevolle informatie te plaatsen, zoals praktische tips en adviezen en je persoonlijke visie op aspecten van je beroep. Zo kunnen mensen jou en je praktijk al leren kennen vóór ze daadwerkelijk een eerste afspraak maken. En als iemand na een behandeltraject afscheid neemt, houd je contact met hem, zodat je in gedachten blijft voor het geval hij opnieuw hulp nodig heeft of hij iemand naar je wil doorverwijzen. Als je informatie zo interessant is dat mensen daarvoor regelmatig op je website komen, kun je ze er ook gemakkelijk op wijzen als je een keer een cursus, actie of open dag organiseert.

Tijd en moeite

Het kost natuurlijk wel veel meer tijd en moeite om een relatiewebsite te onderhouden dan een visitekaartjewebsite, maar je moet het dan ook zien als actieve online marketing. Je bouwt voortdurend aan je netwerk en je wordt veel meer zichtbaar en vindbaar op internet.

Aan de slag?

Ik ben benieuwd of je hier al ervaring mee hebt, tegen welke problemen je aan loopt of wat je ervan weerhoudt om op deze manier online aan de weg te gaan timmeren. Je reactie is van harte welkom via het formulier hieronder.

Vind je het lastig om hiermee van start te gaan? Dan kan ik je ook een eindje op weg helpen door samen met jou een plan en een planning te maken en bijvoorbeeld advies te geven over de onderwerpen die je in je artikelen zou kunnen behandelen. Neem gerust eens contact met me op om over de mogelijkheden te praten of lees eerst het artikel Start met zakelijk bloggen in 5 stappen.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten