Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Marketing zonder groot budget

Belangrijker dan heel veel geld uitgeven aan marketing, is dat alle communicatie-uitingen deel uitmaken van een plan en elkaar versterken.

Belangrijker dan heel veel geld uitgeven aan marketing, is dat alle communicatie-uitingen deel uitmaken van een plan en elkaar versterken.

Bekendheid geven aan je praktijk is van het grootste belang om steeds door nieuwe cliënten gevonden te worden. En een continue instroom van cliënten is nu eenmaal nodig om je praktijk overeind te houden. Marketing is dan ook geen eenmalige activiteit, maar een voortdurend onderdeel van je ondernemerschap.

Soms zeggen mensen tegen mij: ‘Maar dan moet je er wel budget voor hebben!’ Ook in mijn enquête over zorg en communicatie kreeg ik deze reactie terug.

Toch is het een misverstand dat je alleen met een groot budget aan marketing kunt doen. Voor een commercial rond het Journaal of een paginagrote advertentie in een landelijke krant moet je inderdaad wel een flinke zak geld meebrengen. Maar er zijn nog heel veel andere dingen die je kunt doen om zichtbaar en vindbaar te zijn, zonder dat dat heel veel geld hoeft te kosten. Ik noem er een aantal om je op ideeën te brengen.

1. Persberichten

In een krant kun je betaald adverteren, maar je kunt ook regelmatig een persbericht naar de media sturen om hen te informeren over een nieuwtje in je praktijk. Een persbericht is een nieuwsartikel – kort of langer – dat je gewoon per e-mail naar een redactie van een krant, radio- of tv-station kunt sturen. Journalisten zijn steeds op zoek naar nieuws en maken keuzes uit alle onderwerpen die ze zelf hebben gevonden of die onder hun aandacht worden gebracht. Dat betekent natuurlijk wel dat je aangeleverde bericht niet altijd meegenomen zal worden – dat is het verschil met een advertentie die je inkoopt en waarvan je zeker weet dat hij geplaatst of uitgezonden wordt. Maar hoe interessanter het nieuws is dat je vertellen hebt, hoe meer kans dat je bericht wordt meegenomen. Gratis.

In mijn gratis e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen waarover je een persbericht kunt schrijven.

2. Sociale media

Sociale media zoals twitter, facebook, instagram, pinterest en google+ zijn geschikte platforms om met je praktijk ‘onder de mensen’ te komen. Daarbij kun je beter bewust twee of drie platforms uitkiezen en daar dagelijks wat van je laten horen, dan dat je overal aanwezig probeert te zijn, maar het daardoor nauwelijks kunt bijhouden. Sociale media zijn bij uitstek geschikt om echt in contact te komen met potentiële cliënten, bijvoorbeeld door handige adviezen te geven, maar ook door iets van jezelf te laten zien en je te mengen in gesprekken.

3. Een goede website

Internet is voor veruit de meeste mensen de belangrijkste bron van informatie en de basis voor het vergelijken van keuzemogelijkheden. Het hebben van een website voor je praktijk – en het liefst een goede, effectieve website – is dan ook onmisbaar. Zowel om cliënten aan te trekken die al van je gehoord hebben en meer willen weten voor ze een afspraak maken, als voor mensen die via Google lukraak op zoek gaan naar juist de zorg die jij verleent en jou dan natuurlijk wel tegen moeten komen bij de zoekresultaten. Het laten bouwen van een website vraagt wel een financiële investering (hoewel je via WordPress ook gratis of niet dure sjablonen kunt kiezen die gemakkelijk in te richten zijn), maar vervolgens betaal je in principe maar een paar tientjes per jaar voor je domein.

4. Actief worden in je buurt

Voorlichting in de klasEen heel andere manier om meer bekendheid te krijgen voor je praktijk, is om actief te worden in je omgeving. Dat kan in je functie als zorgverlener – bijvoorbeeld door regelmatig een rubriekje met tips aan te leveren voor de nieuwsbrief van scholen of als EHBO’er bij te dragen aan de jaarlijkse festiviteiten op Koningsdag in je wijk – maar ook door als privépersoon een bekend gezicht te worden – denk aan plaatsnemen in een bestuur of de kar trekken bij het buurthuis. Zeker als je je vooral richt op cliënten uit je directe omgeving – wat met een zorgpraktijk toch meestal zo is – kan netwerken je een belangrijke voorsprong opleveren op het moment dat mensen jouw zorgverlening nodig hebben.

5. Een lezing geven

Veel verenigingen organiseren allerlei informatieve bijeenkomsten voor hun leden. Denk bijvoorbeeld aan ouderen-, vrouwen- en ondernemersverenigingen. Je kunt overwegen om verschillende daarvan aan te bieden om eens een lezing te verzorgen over je vakgebied. Daarin kun je bijvoorbeeld preventietips over stress geven of misverstanden over leerproblemen uit de weg ruimen – afhankelijk van je vakgebied natuurlijk. Hoe meer je onderwerp aansluit bij de doelgroep van de betreffende vereniging, hoe meer kans dat ze geïnteresseerd zijn in jouw lezing. Je kunt zo’n lezing gratis aanbieden of tegen een kleine (reiskosten)vergoeding, maar het doel ervan is dat je je expertise laat zien. Wellicht is het dan belangrijker dat je je folder mag uitdelen dan dat je er meteen wat geld voor krijgt van de organisatie!

6. Naambord op je praktijk

Als je praktijk op locatie gevestigd is waar regelmatig mensen langskomen, kun je met een informerend naambord bij de deur of voor het raam laten weten dat je daar zit. Stel dat iemand elke dag langs jouw praktijk komt bij het naar school brengen van de kinderen, dan herinnert hij zich jou op het moment dat hij of iemand in zijn omgeving jouw diensten nodig heeft: “Ik weet dat er een fysiotherapeut/logopedist/kinderpsycholoog/… vlak bij de school zit. Ik rijd er elke dag langs.” Overweeg om er puntsgewijs bij te vermelden met welke problemen mensen zoals bij jou terechtkunnen.

7. Diverse andere mogelijkheden

Er zijn nog heel veel andere dingen die je voor een bescheiden budget kunt doen om bekendheid te krijgen. Denk aan het laten maken van een folder die je in de buurt kunt verspreiden, adverteren in een wijkkrant, reclame op je auto of een open dag organiseren. Deze dingen zijn met beperkte kosten te realiseren. Eigenlijk is hierbij het belangrijkst dat wat je kiest onderdeel is van een plan: niet in het wilde weg wat proberen, maar de communicatiemiddelen die je kiest qua inhoud en vormgeving op elkaar aan laten sluiten en elkaar zo laten versterken.

Niet gratis

Marketing zonder groot budget: er zijn dus echt wel mogelijkheden. Tegelijk is het natuurlijk nooit helemaal gratis, want het kost je in elk geval je tijd. Toch raad ik je dringend aan om deze tijd er echt voor vrij te maken en je marketing- en communicatieactiviteiten een vaste plaats te geven binnen je werk, zoals je ook tijd inruimt voor je administratie. Geen enkele onderneming of organisatie kan groeien en bloeien zonder in naamsbekendheid te blijven investeren! Veel succes!

Aanvullingen?

Wat doe jij om je praktijk onder de aandacht te brengen? En werkt het? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Geef je aanvullingen via het reactieformulier hieronder.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, zou je het dan willen delen met je netwerk? Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt! Je helpt mij op die manier ook om meer zorgverleners te bereiken.

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Een bloeiende prE-book Elke week in de krantaktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul in het formulier op deze pagina je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten