Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Een website die aantrekt of een website die wegjaagt?

By on 4 november 2015 in Online marketing, Website with 0 Comments
Wat heb jij: een website die cliënten aantrekt of wegjaagt?

Wat heb jij: een website die cliënten aantrekt of wegjaagt?

Vorige week was ik bij een vriendin op de koffie. Zij vertelde dat zij en haar man op zoek waren naar een hulpverlener die wat opvoedingsvragen voor hen kon beantwoorden. Via verschillende kanalen hadden ze over twee opvoedingsdeskundigen gehoord en inmiddels had mijn vriendin op de websites van beide gekeken om een keuze te maken.

‘De website van de een was nogal rommelig en had weinig structuur’, vertelde ze. ‘Dat gaf me de indruk dat die persoon er niet veel aandacht aan had besteed en bovendien dacht ik: zou ze in haar werk ook zo ongestructureerd zijn? Misschien klopt dat beeld helemaal niet, maar ik had er toch geen goed gevoel over.’ Onnodig te zeggen dat mijn vriendin en haar man niet voor deze hulpverlener hebben gekozen.

Afspraak maken of verder zoeken

Het gesprek toonde voor mij maar weer eens aan hoe belangrijk het is om als zorgverlener aandacht te besteden aan wat en hoe je communiceert. Hoe jij overkomt in je folder, op je website, in een advertentie, kan het verschil betekenen tussen een cliënt die een afspraak maakt en een cliënt die nog even verder zoekt.

Daarbij geldt zoals altijd: je kunt maar één keer een eerste indruk maken. En omdat internet tegenwoordig de meest geraadpleegde bron van informatie is, is het echt de moeite waard om aandacht te besteden aan een website die cliënten aantrekt en niet wegjaagt.

Hoe staat het met jouw website? Met onderstaande drie vragen kun je hem eens kritisch onder de loep nemen.

1. Vindt de bezoeker van je website gemakkelijk de informatie die hij zoekt?

Deze vraag heeft vooral met structuur te maken.

  • Zit er een logische indeling en volgorde in de informatie?
  • Heb je de pagina’s duidelijke titels gegeven?
  • Help je de lezer via directe hyperlinks in de tekst naar meer informatie?
  • Heeft je website een zoekfunctie?
  • Doen alle links in je pagina’s het eigenlijk wel? (Regelmatig checken!)

2. Krijgt de bezoeker een goede indruk van wat hem bij jou te wachten staat?

Deze vraag gaat over de inhoud van je website.

Cliënten moet zichzelf en hun gezondheids- of andere problemen aan een vreemde toevertrouwen. Daarvoor moeten ze soms best over een hoge drempel heen. Als zorgverlener kun je toekomstige cliënten echt helpen door die drempel te verlagen. Dat kan onder andere door helder en uitgebreid te vertellen wie ze voor zich krijgen en wat hen te wachten staat. Bedenk daarbij dat jouw behandeltraject voor jou gesneden koek is, maar dat de cliënt zich afvraagt:

  • Wat voor persoon krijg ik voor me?
  • Wat moet ik allemaal vertellen?
  • Hoe lang gaat het duren?
  • Uit welke onderdelen bestaat de behandeling?
  • Kan deze zorgverlener mijn specifieke probleem wel oplossen?
  • Hebben we wel een klik?

Foto’s van jou en je eventuele collega’s en van de binnenkant van je praktijk kunnen hierbij behulpzaam zijn.

3. Beantwoordt je website ook alle praktische vragen die je bezoeker heeft?

Behalve dat je een toekomstige cliënt gerust kunt stellen via informatie op je website, help je hem ook in zijn beslissing door al zijn praktische vragen te beantwoorden. Denk aan:

  • Hoeveel kost de behandeling?
  • Wat is daarvan verzekerd?
  • Is het mogelijk vrijblijvend kennis te maken?
  • Waar is de praktijk gevestigd (adres)?
  • Hoe kom je daar met het openbaar vervoer?
  • Hoe zit het met de parkeergelegenheid in de buurt?
  • Hoe kan het eerste contact worden gelegd (contactgegevens)?

Bonustip

Het is niet alleen belangrijk dat je bezoeker voldoende informatie vindt. Je moet tegelijk oppassen dat je ook weer niet zóveel informatie geeft dat de bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet. Durf verouderde en onbelangrijke informatie dus ook te verwijderen.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Je helpt me daar ook erg mee. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

E-book Elke week in de krantEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten