Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Elke praktijk een eigen website

By on 2 februari 2015 in Online marketing, Website with 0 Comments
Miljoenen mensen zijn vrijwel de hele dag online. Geen website hebben is daarom een gemiste kans.

Miljoenen mensen zijn vrijwel de hele dag online. Geen website hebben is daarom een gemiste kans.

Het gebeurt me nog regelmatig: op internet zoeken naar een bedrijf of organisatie die daar niet te vinden is. Een restaurant waarvan je het menu wilt inzien alvorens er een tafeltje te reserveren, een camping waar je graag in foto’s alvast wat van de sfeer wilt proeven, een evenement dat in billboards langs de weg wordt aangekondigd en waarvan je de entreeprijzen wilt nalezen. En dan de verbazing en de irritatie: je kunt googelen tot je een ons weegt, maar zo’n bedrijf blijkt gewoon geen website te hebben!


In discussies (op internet) over het onderwerp beweert een enkeling dat een bedrijf zonder website nog best ‘kan’. Dat klopt: het kán. Maar ik vraag me af waarom je het zou wíllen. In een tijd dat mensen bijna 24 uur per dag online zijn – via pc, laptop, tablet en smartphone – maakt internet een belangrijk onderdeel uit van het leven van miljoenen consumenten.

Je kijkt naar een tv-programma en geeft er tegelijkertijd je mening over op twitter. Een vriendin raadt je een boek aan en je bestelt hem dezelfde avond in een webwinkel. Je bent op zoek naar een nieuwe elektrische tandenborstel en raadpleegt eerst de reviews op internet. Je huisarts raadt je aan om met je klachten naar een fysiotherapeut of psycholoog te gaan en je verwacht de verschillende aanbieders in jouw omgeving via hun websites te kunnen vergelijken. Als jouw praktijk niet online te vinden is en die van je concullega wel, dan is de keus snel gemaakt. In deze tijd is het niet aanwezig zijn op internet gewoon een gemiste kans!

Minimaal

Er zijn verschillende manieren om je website in te zetten. Niet elk bedrijf heeft de behoefte of mogelijkheid om zijn producten digitaal te verkopen of om via internet zijn diensten te verlenen. Maar elk bedrijf zou op zijn minst wel zijn contactgegevens, openingstijden en zijn reden van bestaan op een webpagina moeten opsommen. Dat is niet moeilijk en ook niet duur. Zo’n soort website is een digitaal visitekaartje: je basisgegevens zijn ten minste online vindbaar.

Behoeften klant

Wil je meer dan alleen met je visitekaartje op internet aanwezig zijn? Bedenk dan goed wat jouw doel is met de site, maar vooral ook wat je (potentiële) cliënt graag zou willen weten. Is sfeer een belangrijk kenmerk van jouw praktijk? Een paar foto’s kunnen dan niet ontbreken. Spelen veiligheidseisen een belangrijke rol in jouw branche? Vermeld dan de keurmerken die jouw praktijk heeft. Vormt jouw specifieke visie op je beroep of je specialisatie een belangrijke troef? Wijt er dan een pagina aan om uitleg te geven. En voor de zorgsector geldt in het bijzonder: een foto van jezelf en eventueel andere medewerkers kan de drempel voor nieuwe cliënten verlagen. Zij moeten toch hun verhaal en toekomstige gezondheid aan jou toevertrouwen; dat is best spannend. Het helpt als ze van tevoren weten wie ze tegenover zich krijgen. (Meer lezen over de ‘visitekaartjewebsite’ en de ‘relatiewebsite’.)

Werven

Ten slotte kun je je website ook heel actief inzetten voor het werven van cliënten. Dat betekent dat je website zo interessant moet zijn voor je doelgroep, dat het de moeite waard is om regelmatig te komen kijken. En dus niet alleen op het moment dat iemand je telefoonnummer zoekt. Dat kan bijvoorbeeld door tips en adviezen te delen via een zakelijk blog en daarbij ook de sociale media in te schakelen. In plaats van een online visitekaartje is je website dan een efficiënt onderdeel van je marketingcommunicatie.

Je kunt zelf aan de slag gaan of een professional inschakelen, zowel voor het inrichten van je site als voor het schrijven van de tekst. Hoe je het ook aanpakt, wat mij betreft geldt: elke praktijk een eigen website!

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten