Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Een zakelijk blog, juist als zorgverlener

Veel mensen vinden hun gezondheid een van de belangrijkste dingen in het leven. Juist zorgverleners hebben dus veel te melden in een blog!

Gezondheid is een van de belangrijkste dingen in het leven. Juist zorgverleners hebben dus veel te melden in een blog!

Steeds meer ondernemers hebben een zakelijk blog, meestal als onderdeel van hun website. Ze schrijven daar artikelen over onderwerpen die hun vakgebied raken. Onder zelfstandige zorgverleners lijkt het echter nog niet zo gebruikelijk te zijn om dit communicatiemiddel in te zetten. Een gemiste kans, want aangezien mensen hun gezondheid als een van de belangrijkste aspecten van hun leven beschouwen, hebben júist zorgverleners veel te melden.

Kennismaken

De kerngedachte achter een zakelijk blog is dat je je doelgroep gratis tips en adviezen geeft, waardoor deze heel laagdrempelig kennis met jou en je diensten kan maken. Het is dus niet de bedoeling dat je blogs reclameboodschappen zijn! Je laat in je artikelen iets zien van je capaciteiten, je werkwijze en je persoonlijkheid, zodat de lezers nog vóór ze met je in zee gaan kunnen uitmaken of jij degene bent door wie ze geholpen willen worden. Dit is handig voor mensen die een tuinarchitect of een websitebouwer in willen schakelen, maar nog belangrijker op het moment dat ze met gezondheidsproblemen te kampen hebben. Juist bij een zorgverlener wil je je als patiënt immers vertrouwd en op je gemak voelen.

Contact onderhouden

Behalve voor kennismaking is een zakelijk blog ook een goed middel om met bestaande cliënten contact te onderhouden. Mensen die al bij je onder behandeling zijn geweest, zitten vast te springen om een herinnering aan die ene handige oefening tegen nekklachten of regelmatig een nieuw recept om hun dieet vol te kunnen houden. Stuur hen je artikelen via een nieuwsbrief als vorm van nazorg. Een bijkomend voordeel is dat ze je ook weer weten te vinden als ze vijf jaar later opnieuw jouw hulp nodig hebben of als ze hun collega, buurvrouw of moeder naar je willen doorverwijzen.

Vragen beantwoorden

Misschien krijg je regelmatig dezelfde inhoudelijke vragen van je cliënten. Bijvoorbeeld: ‘Wel of geen medicijnen voor mijn kind met ADHD?’ of ‘Hoe blessures voorkomen bij het sporten?’ Door dit soort vragen in artikelen op je website te beantwoorden geef je een goede service, waarmee je waarschijnlijk meer mensen helpt dan alleen degenen die de vraag in je praktijk komen stellen. Mensen die voor een antwoord op zulke veelgestelde vragen op jouw website belanden, hebben dan meteen ook een kennismakingsmoment zoals hierboven beschreven.

Vindbaarheid

Technisch gezien is een zakelijk blog ook handig, want het draagt bij aan de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google. (Dat wil zeggen: jouw praktijk komt hoger te staan in Google als iemand zoekt op termen die bij jouw vakgebied horen.) Als je regelmatig artikelen plaatst is je website steeds actueel en wordt je gevonden op de trefwoorden die je daarin gebruikt.

Van zakelijk blog naar nieuwe cliënt

Om je praktijk te laten bloeien heb je steeds weer nieuwe cliënten nodig. Je communicatieactiviteiten zijn er daarom op gericht dat je zichtbaar en vindbaar bent voor mensen die de hulp zoeken die jij kunt bieden. Een zakelijk blog kan daar echt bij helpen, maar heeft nog meer impact als je hem combineert met een nieuwsbrief en sociale media als twitter, facebook en linkedin. Via al die kanalen trek je belangstellenden naar je website, zodat ze daar ook meteen lezen over jouw specialisaties of de cursus die je aanbiedt. Zo worden enthousiaste lezers uiteindelijk ook je cliënten. Zij blij en jij blij!

Wil je nu echt van start gaan met een zakelijk blog? Lees hoe je in vijf stappen een begin maakt.

Twitter&Co

Profielfoto twitterWil je in 2016 echt werk maken van de sociale media, zodat zij voor jóu gaan werken? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten