Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Past een zakelijke pagina wel bij facebook?

By on 25 augustus 2015 in Online marketing, Social media with 2 Comments
Facebook-gebruikers volgen groepen en pagina's over hun interesses.

Facebook-gebruikers volgen groepen en pagina’s over hun interesses.

Facebook is – bijvoorbeeld meer dan twitter en ánders dan linkedin – een platform waar mensen hun eigen sociale contacten ontmoeten. Een vraag die ik daarom wel eens krijg is: past een zakelijke pagina daar wel bij? De vraagstellers twijfelen eraan of er voor hun praktijk wel ruimte is tussen de vakantiefoto’s en grappige filmpjes. Mijn antwoord op die vraag: ‘ja, mits …’.

Gebruikers van facebook hebben daar niet alléén contact met hun persoonlijke kennissen, maar ze volgen ook pagina’s en groepen over hun interesses – variërend van creatieve hobby’s tot de favoriete sportclub, en van populaire tv-programma’s tot nieuwsmedia. Gezondheid is een belangrijk interessegebied: ieder mens heeft er immers mee te maken, zowel voor zichzelf als voor de naasten in zijn of haar omgeving. Een pagina van jouw praktijk kan dus zeker in een (informatie)behoefte voorzien. Hoe? Ik zet een paar do’s & don’ts op een rijtje.

Wel doen

1. Sluit aan op het karakter van facebook en houd het relatief kort en luchtig.

2. Bedenk af en toe: zou ik zoiets ook aan een vriend of vriendin vertellen als we gezellig ergens wat aan het drinken zijn?

3. Post interessante weetjes en tips over jouw specialisatie.

4. Varieer in lengte en soort berichten: de ene keer een wat diepgaander artikel(tje), de andere keer een enkele tip bij een mooie foto, wie weet ook eens een filmpje waarin je wat uitlegt.

5. Wissel vakinhoudelijke informatie af met regelmatig ‘leuke’ berichtjes die nu eenmaal kenmerkend zijn voor facebook. Bedenk: ‘mijn specialisatie is een belangrijk deel van mijn leven, maar mijn (potentiële) cliënten zijn daar niet continue mee bezig’.

6. Gebruik je facebookpagina om af en toe ook dingen van jezelf te laten zien: iets van je praktijk, iets over je persoonlijkheid: waar lach je om, wat stelt je teleur, wat motiveert je, welk boek ben je aan het lezen, welke hilarische gebeurtenis speelde er tijdens je ontbijt.

7. Kijk hoe anderen het doen: mensen uit je eigen branche, maar juist ook uit andere takken van de zorg. Zoek in de zoekfunctie eens op ‘fysiotherapeut’, ‘voedingsdeskundige’ of ‘relatiecoach’ en kom op ideeën.

Niet doen

1. Gebruik je facebookpagina niet puur om reclame te maken. Wie zou zo’n pagina willen volgen? Jij zelf toch ook niet?

2. Nóóit reclame maken voor een nieuwe behandeling of een training die van start gaat, is ook niet slim. Mensen die jouw pagina met interesse volgen, ergeren zich daar echt niet aan.

Facebook is nog steeds het grootste sociale medium ter wereld. Het is een goed idee om met jouw praktijk aanwezig te zijn waar zoveel miljoenen Nederlanders ook zijn. Het doel daarvan is niet om advertentiekolommen aan te leggen, maar om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met jou en je werk. Op het moment dat ze hulp nodig hebben, weten je volgers je ook te vinden.

PS Volg je Karssen Communicatie al op facebook? Ik probeer me uiteraard zelf ook aan deze do’s & don’ts te houden! ;-)

Twitter&Co

Profielfoto twitterWil je in 2016 echt werk maken van de sociale media, zodat zij voor jóu gaan werken? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, zou je het dan willen delen met je netwerk? Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags:

Er zijn 2 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. fysiotherapie de Hampoort zegt:

    Inspirerend artikel om weer eens met andere media aan de slag te gaan

  2. Gerdien Karssen zegt:

    Leuk te horen. Veel succes!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten