Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Enquête: Helft zorgverleners doet te weinig aan communicatie

By on 5 januari 2016 in Communicatie with 7 Comments
Nieuwe cliënten hebben vaak via de huisarts of mond-tot-mondreclame van een praktijk gehoord.

Nieuwe cliënten hebben vaak via de huisarts of mond-tot-mondreclame van een praktijk gehoord.

Ongeveer de helft van de zelfstandige zorgverleners heeft te weinig cliënten in zijn of haar praktijk of kampt met grote fluctuatie gedurende het jaar. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête die ik de afgelopen maanden heb gehouden. Daarin ondervroeg ik honderd zorgprofessionals uit het hele land over hun communicatieactiviteiten. 58 procent gaf daarbij aan wel meer te willen doen om de praktijk bekend te maken, maar daar geen tijd of geld voor te hebben, of niet te weten hoe hij of zij dit moet aanpakken.

*** Wil je het rapport met alle resultaten bekijken? Vul dan hier je naam en e-mailadres in. Je ontvangt het rapport dan in je e-mailbox. ***

Website en sociale media

De meeste deelnemers aan het onderzoek, 83 procent, gaven aan via hun eigen website bekendheid te geven aan hun werk. (Dat betekent tegelijk dat 17 procent geen website heeft …) Ook de sociale media werden door relatief veel deelnemers actief ingezet: 53 mensen noemden Facebook, 42 LinkedIn en 18 Twitter. Verder scoorde de papieren folder nog hoog: deze werd 39 keer genoemd.

Uit de antwoorden bleek dat een deel van de zorgverleners bewust en actief bezig is met zijn naamsbekendheid. Zo vulde iemand in aan shirtsponsoring te doen en een ander reclame op de auto te hebben. Toch noemde de overgrote meerderheid mond-tot-mond-reclame door het eigen netwerk en doorverwijzing door huisarts, medisch specialisten en andere zorgverleners als belangrijkste bron voor nieuwe cliënten. Dat is natuurlijk prima, maar als dit niet voldoende aanwas oplevert om een praktijk goed te laten draaien, is er nog gemakkelijk winst te behalen als men structureel wat meer aan communicatie gaat doen.

Denken als een ondernemer

De resultaten van mijn onderzoek bevestigen mijn indruk dat een groot deel van de zelfstandige zorgverleners – denk aan fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten en psychosociale hulpverleners – kampt met te weinig cliënten om hun praktijk rendabel te maken. Door wat meer als een ondernemer te gaan denken en praktisch aan de slag te gaan met communicatie, kunnen ze beter zichtbaar en vindbaar worden voor potentiële cliënten, wat zal leiden tot groei en bloei van hun praktijk.

Dit vraagt overigens niet per se om een groot pr-budget: er zijn ook communicatiemiddelen die je zonder hoge kosten in kunt zetten. Belangrijker is dat je er tijd voor vrij gaat maken en op die manier serieus in de groei van je praktijk gaat investeren. Weet je niet hoe je het aan moet pakken, dan doe je er verstandig aan je hierin te gaan verdiepen, zodat je je tijd wel efficiënt en effectief besteedt.

*** Wil je het rapport met alle resultaten bekijken? Vul dan hier je naam en e-mailadres in. Je ontvangt het rapport dan in je e-mailbox. ***

Twitter&Co

Profielfoto twitterWil je in 2016 meer werk maken van je communicatie en heb je daarvoor behoefte aan praktische handvatten? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

E-book Elke week in de krantEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul je naam en e-mailadres in in het formulier op deze pagina en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten