Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

10 communicatiemiddelen, 1 boodschap

By on 24 maart 2015 in Communicatie, Strategie with 0 Comments
Zorg dat jouw verschillende communicatiemiddelen dezelfde boodschap vertellen.

Zorg dat jouw verschillende communicatiemiddelen dezelfde boodschap vertellen.

Als je een eigen praktijk hebt, ben je naast zorgverlener ook ondernemer: je moet je diensten ‘aan de man brengen’ om te blijven voortbestaan en ook in de toekomst mensen te kunnen helpen. Om bij potentiële cliënten onder de aandacht te komen, kun je gebruik maken van verschillende communicatiemiddelen.

Denk bijvoorbeeld aan een flyer in de brievenbus, een billboard langs de weg, een advertentie of een persbericht in de krant, een radio- of televisiespotje, een banner op internet, berichten op twitter en je website. Het is de uitdaging om alle middelen die je inzet dezelfde boodschap te laten vertellen.

Doel gemist …

Stel je voor: je hebt tijd en geld gestoken in het schrijven, printen en verspreiden van een flyer om bekendheid te geven aan een voorlichtingsavond die je organiseert. Iemand die jouw diensten goed kan gebruiken leest de folder en gaat op zoek naar meer gegevens op internet. Wat blijkt, op je website en je zakelijke twitteraccount wordt de betreffende bijeenkomst helemaal niet genoemd. De potentiële cliënt gaat twijfelen (is dit wel dezelfde praktijk?), overweegt om er morgen eens over te bellen, besluit nog even af te wachten, verliest ondertussen zijn eerste enthousiasme en … vergeet uiteindelijk je aanbod. De flyer belandt bij het oud papier en heeft zijn doel gemist.

Herhalen

‘Herhaling is de kracht van reclame’ is een bekend gezegde. Het is niet voor niets dat je op tv vaak de hele avond dezelfde reclames in de blokken ziet terugkomen. Maar die herhaling zit hem niet alleen in het steeds opnieuw herhalen van hetzelfde filmpje. Herhaling kan juist ook door dezelfde boodschap, dezelfde actie op verschillende plaatsen, via verschillende media onder de aandacht van je doelgroep te brengen.

In dat geval ziet de potentiële cliënt de aankondiging van je voorlichtingsavond bijvoorbeeld via de flyer en op de website (waar hij meteen een formuliertje kan invullen om zich in te schrijven), maar – voor het geval hij nog niet overtuigd is – ook nog eens als advertentie in het huis-aan-huisblad. Bovendien gaat hij je praktijk via twitter volgen en komt hij de aankondiging daar ook nog verschillende keren tegen.

Effectief

Door op een zorgvuldige en strategische manier je communicatie te plannen en niet zomaar wat te doen, gebruik je je marketingbudget – in tijd en geld – zo effectief mogelijk. Het is dus wel de moeite waard om dit onderdeel van je onderneming serieus te nemen!

Welke verschillende communicatiemiddelen gebruik jij om je praktijk en je diensten onder de aandacht te brengen? Ondersteunen ze elkaar of gebruik je verschillende middelen om verschillende aspecten van je werk onder de aandacht te brengen? Ik zou het leuk vinden als je je ervaringen onder dit artikel deelt.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hieronder je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten