Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

6 onderwerpen om over te twitteren

By on 17 maart 2015 in Social media with 0 Comments
Bijna 3 miljoen Nederlanders zijn regelmatig op twitter te vinden. Komen ze jouw praktijk daar ook tegen?

Bijna 3 miljoen Nederlanders zijn regelmatig op twitter te vinden. Komen ze jouw praktijk daar ook tegen?

Veel grote en kleine zorginstellingen hebben een account op twitter. Dat is niet zo gek, want bijna 3 miljoen Nederlanders zijn daar regelmatig te vinden. Omdat de sociale media zo populair zijn, lijkt het ook een must om daar aanwezig te zijn. Vooral degenen die er wat aarzelend tegenover staan, vragen zich dan af of ze wel wat te melden hebben op zo’n platform.

Allereerst geef ik je het advies om niet op twitter te gaan ‘omdat iedereen het doet’. Net als bij alle andere communicatieactiviteiten die je doet, is het verstandig om je doelen, doelgroepen en verwachte kosten en baten helder op een rijtje te krijgen. Als je weet wat je met je twitteraccount wil bereiken, is het vervolgens ook gemakkelijker om berichten te bedenken die aan dat doel bijdragen.

Heb je weloverwogen besloten op twitter te gaan, dan zijn dit een aantal onderwerpen om over te twitteren.

1. Informatie over je diensten

Als zakelijke twitteraar wil je uiteindelijk zichtbaar worden met je diensten, in de hoop dat de lezers je weten te vinden op het moment dat ze je hulp kunnen gebruiken. Dat is waar je praktijk voor en door bestaat. Het is dus prima als je af en toe laat weten wat je te bieden hebt. Dit kun je het best ophangen aan actualiteit (‘Afwisselende dag vandaag met o.a. traumapraatgroep en relatiecoaching’) of aan bijvoorbeeld je eigen enthousiasme (‘Voldaan gevoel als rookbruin gebit weer netjes wit is.’) Maar nooit vergeten: …

2. Actuele acties

… twitter is absoluut geen advertentierubriek! Daar zou immers niemand zich vrijwillig op abonneren (lees: niemand gaat jouw account volgen als je alleen je eigen belangen op het oog hebt). Om volgers te krijgen en te houden, moet je je berichten vooral voor je lezers aantrekkelijk maken. Dat kan bijvoorbeeld wel door soms over acties, je open dag of je nieuwe behandelmethode te schrijven. Dat blijft dicht bij je praktijk-zijn, maar is ook interessant voor de lezer.

3. Tips vanuit je vakgebied

Om je volgers echt een plezier te doen, kun je tips vanuit je vakgebied twitteren waar ze echt iets aan hebben. Zelf doe ik dat door dagelijks een tip te geven over zakelijk communiceren. Daarbij richt ik me op zorgverleners met een eigen praktijk voor wie het schrijven van bijvoorbeeld persberichten, jaarverslagen en nieuwsbrieven niet hun eigenlijke vakgebied is, maar die hier wel onvermijdelijk mee te maken hebben. Op dezelfde manier kan een mensendiecktherapeut tips geven voor een goede houding bij het tillen en een diëtiste voor gezonde snacks tijdens een feestje.

4. Leuke weetjes en cijfers

Enthousiaste twittergebruikers zijn vaak gek op mooie citaten en leuke weetjes en cijfers. Wissel je nuttige en serieuze berichten dus eens af met een grappige of luchtige statistiek, het liefst wel iets dat een relatie heeft met jouw vakgebied. Geef meteen een link naar het artikel dat je daarover hebt gelezen.

5. Foto’s

Ook foto’s zijn populair op twitter, zowel mooie als leuke en grappige foto’s. Kijk dus eens op die manier naar je praktijk. Maak je een blunder in het magazijn, neem dan eerst een foto en ruim dan pas de rommel op. Heb je een mooie bedanktekening gekregen van een kind dat je hebt behandeld, dan kan dat een leuk plaatje opleveren. Net als bij de ‘leuke weetjes’ hoef je het overigens niet allemaal zelf te bedenken. Het delen van andermans foto’s (en plaatjes en cartoons) is heel gebruikelijk (wel met bronvermelding).

6. Contact met cliënt

Ten slotte zijn alle sociale media bij uitstek tweerichtingsverkeer. Interactie is zelfs een van de belangrijkste spelregels van de sociale media! Twitter is dus ook een mooi medium om contact te onderhouden met je cliënten. Vraag ze naar hun mening, bedank ze als ze een berichtje van je hebben doorgestuurd naar hun eigen volgers en reageer snel en klantvriendelijk als ze op twitter een klacht over je praktijk uiten.

Waarover twitter jij op je zakelijke account? Aanvullende tips kun je achterlaten in een reactie op dit artikel.

Twitter&Co

Profielfoto twitterWil je in 2016 echt werk maken van de sociale media, zodat zij voor jóu gaan werken? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn gratis e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book in je mailbox.

Tags: , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten