Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

De kracht van enthousiasme

By on 11 maart 2015 in Communicatie with 0 Comments

Fysiotherapeut‘Ach ja, leuk is anders, met al die bezuinigingen. Maar iemand moet toch voor de zieken zorgen.’ Als dit een slogan was voor werken in de zorg, zou de campagne waarschijnlijk niet veel nieuwe gegadigden trekken. Heel anders wordt het als je een verpleegkundige in een spotje hoort vertellen: ‘De werkdruk is soms wel hoog, maar ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Ik weet dat daar mensen wachten voor wie ik iets kan betekenen. Soms patiënten voor wie je alleen de pijn kunt verlichten en gelukkig ook heel vaak mensen die met de juiste behandeling gezond het ziekenhuis weer kunnen verlaten. Daar doe je het voor.’

Er zit ontzettend veel kracht in communicatie waar passie in doorklinkt. Enthousiasme over je vak, over je werk, over je praktijk werkt aanstekelijk. Ik denk dat we dat nog veel beter in zouden kunnen zetten in de communicatie.

Waar is de passie in jouw praktijk?

Juist mensen die in de zorg werken hebben hun vak meestal uit passie gekozen. Ondanks bezuinigingen en hoge werkdruk vinden ze er voldoening in om mensen met lichamelijke of psychische problemen te helpen. Het is goed om de kracht van enthousiasme in te zetten en je passie over te dragen in je communicatie-uitingen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook anderen enthousiast óver jou, zoals dankbare cliënten en misschien medewerkers of externen met wie je samenwerkt. Waar en hoe kun je deze positieve, aanstekelijke verhalen overbrengen, zodat ook anderen enthousiast worden? Een paar ideeën.

1. Enthousiasme over je werk

Waar: op je website.
Hoe: verwerk je bevlogenheid bijvoorbeeld in de pagina waarop je jezelf en je behandelmethode voorstelt.

Waar: in een persbericht.
Hoe: meld niet alleen de zakelijke informatie die aanleiding geeft voor je bericht, maar neem ook een citaat op wat het voor je betekent als een cliënt na een reeks behandelingen van zijn probleem af is. Waar haal jij je voldoening uit?

2. Enthousiasme van een cliënt

Waar: op je zakelijke facebookpagina.
Hoe: vraag op je pagina aan cliënten wat het belangrijkste is dat ze tijdens jouw behandeling hebben geleerd. Hun aanbevelingen zijn vele malen meer waard dan wanneer jij zelf zegt dat je de beste therapeut bent.

3. Enthousiasme van een medewerker

Waar: in je jaarverslag of in een folder.
Hoe: laat een medewerker of stagiair vertellen waarom hij zo graag in jouw praktijk werkt.

4. Enthousiasme van een samenwerkingspartner

Waar: op je website.
Hoe: laat een externe partij vertellen waarom hij graag trainingen met jou organiseert of patiënten naar jou doorverwijst.

Witter dan wit?

Een klein puntje van voorbehoud: overdrijf het niet, want dan word je weer minder geloofwaardig. Een verpleegkundige die haar werk zou beschrijven als een paradijselijke situatie, terwijl iedereen weet van bezuinigingen en werkdruk, klinkt meer als een reclame van een wasmiddel dat ‘witter dan wit’ wast. Die boodschap neem je met een korreltje zout. Realistisch en enthousiast lijkt mij een mooie combinatie.

Waar ben jij enthousiast over?

Als jij één aspect van je werk of praktijk mocht noemen waar je écht enthousiast over bent, wat zou dat dan zijn? Schrijf het hieronder bij de reacties en zet er ook een link naar je website bij als je wilt.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) – of op je mobiel juist onder aan de pagina – je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten