Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Start met zakelijk bloggen in 5 stappen

By on 5 augustus 2014 in Online marketing, Social media with 0 Comments

ToetsenbordLaatst raadde ik een klant aan om haar praktijk op internet te gaan promoten door een blog over haar werk te beginnen. In eerste instantie zag ze dat niet zo zitten: ze wist niet waar ze over moest schrijven en wat ze haar potentiële lezers te bieden had. Maar zakelijk bloggen is een hele mooie en leuke manier om toekomstige cliënten laagdrempelig kennis te laten maken met jou, je werk en je visie! Tegelijk is het voor hen interessant je berichten te volgen, omdat ze daar gratis tips en adviezen voor hun gezondheid krijgen

Wil jij ook een start maken met je eigen zakelijk blog? Bereid je dan via de volgende stappen voor.

1. Lezen
Heb je al eerder artikelen geschreven over je vakgebied? Lees ze dan weer eens door om ‘erin’ te komen. Je kunt ook blogs van concullega’s lezen of juist van bloggers uit een heel andere branche. Het gaat erom dat je nieuwe ideeën krijgt en (weer) in de stemming komt om te gaan schrijven.

2. Onderwerpen
Het kan even lastig zijn om te bedenken waar je over kunt schrijven. Dan kan het helpen om gewoon eens een lijst te maken van de hoofdonderwerpen van jouw werk. Schrijf vervolgens bij elk hoofdonderwerp vijf tot tien aspecten die daarmee te maken hebben. Zo heb je een flink lijstje van subonderwerpen waar je de komende maanden iets over kunt schrijven.

3. Inspiratie
Je kunt je ook laten inspireren
- door creatieve blogtitels van anderen. Zoek maar eens op internet en pas ze aan aan je eigen onderwerp.
- door het lezen van een vakblad. Refereer aan een artikel en formuleer je eigen mening en tips in je blog.
- door trends in je vakgebied, die je jouw cliënten ook of juist helemaal niet wilt aanraden.
- door vragen die je krijgt van je cliënten.
- door een boek te lezen en dat op je blog te bespreken.
- door berichten in de krant, die je als voorbeeld neemt voor een situatie in jouw vakgebied.

4. Planning
Om zeker te weten dat je ook daadwerkelijk aan het schrijven gaat, kun je het beste een planning maken. Beslis of je elke week of elke maand een nieuw artikel wilt plaatsen. Zet vervolgens vaste schrijfmomenten in je agenda en houd je aan de deadlines.

5. Voorraadje
Heb je het wel eens een periode wat rustiger, bijvoorbeeld tijdens vakanties en rond feestdagen? Schrijf dan alvast wat artikelen in voren, zodat je een voorraadje hebt.

Heb jij nog andere tips voor het starten van een blog? Deel ze hieronder via het reactieformulier. Alvast bedankt!

Twitter&Co

Profielfoto twitterWil je in 2016 echt werk maken van de sociale media, zodat zij voor jóu gaan werken? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten