Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Marketing, moet dat nou echt?

By on 3 juni 2015 in Communicatie with 0 Comments
Er is een middenweg tussen de souvenirverkoper die geen 'nee' accepteert en je in al je bescheidenheid verstoppen voor nieuwe cliënten.

Er is een middenweg tussen de souvenirverkoper die geen ‘nee’ accepteert, en je in al je bescheidenheid verstoppen voor nieuwe cliënten.

Veel mensen met een eigen bedrijf hebben ‘verkopen’ niet als beroep geleerd en beschouwen het ook bepaald niet als hun hobby. Regelmatig hoor ik van opdrachtgevers dat ze er helemaal niet van houden om zichzelf en hun diensten te promoten. Ze willen zich niet opdringen en niet over zichzelf opscheppen, vertellen ze me. Ik ben bijvoorbeeld bij ze omdat ze op een effectieve manier de sociale media voor hun praktijk willen inzetten, maar in het eerste gesprek hoor ik de verzuchting: ‘Moet dat nou echt, die marketing?!’

Laat ik allereerst zeggen dat ik die weerstand zelf ook herken! Tegelijk ben ik ervan overtuigd dat hieraan een verkeerde gedachte over verkoop ten grondslag ligt. Misschien heb jij, net als ik, het type verkoper op je netvlies dat mensen lastigvalt en hen op een agressieve manier dingen aansmeert die ze helemaal niet willen hebben. En je denkt: zo wil ik niet zijn!

Nou, volgens mij hóef je ook niet zo te zijn, terwijl je tóch uit je donkere hoekje kunt komen om in het licht te gaan staan, zichtbaar en vindbaar voor mensen die jouw diensten goed kunnen gebruiken!

Waarde

Het helpt mij om mezelf af en toe duidelijk voor te houden wat ik doe en kan, en wat ik met mijn diensten tot nu toe heb kunnen betekenen voor mijn opdrachtgevers. Ik wil en kan zelfstandige zorgverleners helpen om gemakkelijker meer cliënten te vinden, waardoor hun praktijk meer tot bloei kan komen. Dat heeft waarde voor degenen die naar zulke ondersteuning op zoek zijn. Aan wie hier geen behoefte aan heeft, zal ik me zeker niet opdringen. Maar het zou jammer zijn als iemand die mijn hulp wel kan gebruiken mij niet kan vinden, omdat ik me heel bescheiden blijf verstoppen.

Voor mensen in de zorg, die heel direct mensen helpen om lichamelijk of geestelijk gezond(er) te worden, zou het eigenlijk nog veel gemakkelijker moeten zijn om te beseffen hoeveel waarde hun werk heeft. Hoe vaak hoor je mensen om je heen niet zeggen: ‘Als je maar gezónd bent!’ Als jij dan diegene bent die aan de gezondheid van heel veel mensen bijdraagt, heb je reden genoeg om overal bekend te maken dat je nog méér mensen kunt helpen.

Zichtbaar

In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ schreef ik het al: een bloeiende praktijk is allereerst een zichtbare praktijk. De basis van marketing is naamsbekendheid, want hoe kan iemand zich als cliënt bij je aanmelden als hij niet eens weet van je bestaan?

Marketing, het hoort erbij en je doet het niet alleen voor jezelf. Bedenk dit maar eens: je helpt mensen die jouw dienst misschien wel dringend nodig hebben door vindbaar te zijn. En: als je praktijk kan blijven bestaan doordat je een grotere toestroom van cliënten hebt, kun je ook in de toekomst nog voor heel veel mensen veel betekenen. Met dat voor ogen kun je eigenlijk wel zeggen: Géén marketing? Dat kun je toch niet maken! ;-)

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Je helpt mij daarmee ook om vindbaar te worden voor meer mensen. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten