Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Het belang van je bio op twitter

By on 20 mei 2015 in Social media with 0 Comments
De twitterbio van Karssen Communicatie

De twitterbio van Karssen Communicatie.

Wie een account heeft op twitter, weet vast dat je jezelf op je profielpagina in een berichtje van 160 tekens kunt introduceren. Dit wordt je ‘bio’ genoemd, een afkorting voor biografie. Als particuliere gebruiker beschrijf je hier bijvoorbeeld waar je werkt en welke hobby’s je hebt. Iedereen doet dit naar eigen inzicht: wat vind jij kenmerkend voor jezelf of over welke aspecten uit jouw leven of interessesfeer ga je vooral twitteren?

Voor je zakelijke account steekt het invullen van de bio echter best nauw. Deze korte beschrijving is immers de eerste en misschien de enige introductie die je van je praktijk aan je (potentiële) volgers kunt geven! Hij kan doorslaggevend zijn voor de vraag of iemand jouw account gaat volgen – en dat is natuurlijk wat je wilt!

Wie ziet jouw bio?

Je bio op twitter wordt in verschillende situaties door mensen gezien. Ten eerste als ze rechtstreeks naar je twitterprofiel gaan. Dat gebeurt als ze op een link of een twitterbutton klikken die je op je website of in je nieuwsbrief hebt gezet: ‘Volg me ook op twitter’. Het kan ook zijn dat ze een twitterberichtje van je tegenkomen (bijvoorbeeld geretweet door iemand die zij volgen) en uit nieuwsgierigheid op jouw twitternaam klikken. Dan komen ze eveneens op jouw profielpagina terecht, met links bovenaan jouw bio.

Bericht (mét bio) dat iemand in zijn mailbox krijgt als je hem volgt.

Bericht (mét bio) dat iemand in zijn mailbox krijgt als hij een nieuwe volger heeft.

Een ander moment dat mensen jouw bio zien, is als jij hén op twitter gaat volgen. Afhankelijk van hun instellingen krijgen ze in hun mailbox een melding dat ze een nieuwe volger hebben, met daarbij de bio van die nieuwe volger.

Daarnaast krijgt iedereen sowieso zo’n bericht onder ‘Meldingen’ in twitter. Uit nieuwsgierigheid wie hen is gaan volgen én om te bepalen of die persoon voor hen misschien ook interessant is, klikken mensen dan vaak even op de nieuwe volger en zien … de bio van die persoon (en een paar recente tweets).

Ten slotte zoeken mensen binnen twitter soms op zoekwoorden. Als jij de juiste zoekwoorden in je tweets of je bio hebt staan, kom jij in hun lijstje met resultaten terecht. Als ze op je doorklikken, heb je die unieke kans om ‘een eerste indruk’ te maken.

Wat doe je, wat twitter je?

Wat betekent dit? Dat het een enorme gemiste kans is als je je bio niet hebt ingevuld of er niet de juiste informatie in hebt staan! Schrijf je bio dus heel bewust. Ik denk daarbij aan 3 mogelijke insteken of een combinatie daarvan:

- Maak duidelijk wat je bent en doet: waarvoor kan de volger bij jouw praktijk terecht? Dit kan in een zin of juist met steekwoorden.
- Vertel wat voor berichten een volger van jou kan verwachten. Bijvoorbeeld: ‘regelmatig tips op het gebied van …’ of ‘actuele informatie uit de …-branche’.
- Wijs op een interessante aanbieding, kennismakingsactie of gratis download op je website.

Let op: het gaat er niet om dat alle 2,8 miljoen Nederlandse twitteraars jouw beschrijving aansprekend vinden, maar dat de júiste twitteraars zich erin herkennen! Met andere woorden: richt je met het beschrijven van je bio op de doelgroep die jij met je praktijk voor ogen hebt.

O ja, en tot slot: vul in de daarvoor bestemde vakjes natuurlijk ook je woonplaats en website in!

Twitter&Co

Profielfoto twitterWil je in 2016 echt werk maken van de sociale media, zodat zij voor jóu gaan werken? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten