Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Sociale media gestructureerd inzetten

By on 6 mei 2015 in Social media with 0 Comments
Om iets met de sociale media te bereiken, moet je ze gestructureerd inzetten.

Om iets met de sociale media te bereiken, moet je ze gestructureerd inzetten.

De sociale media zoals facebook, twitter, linkedin, instagram en pinterest zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Miljoenen Nederlanders gebruiken één of meer van deze platforms vaak dagelijks om hun ervaringen en meningen te delen en om zich te laten informeren en amuseren door de berichten van anderen.

Omdat zo veel mensen op de sociale media aanwezig zijn, bieden ze voor je praktijk mooie kansen om met je doelgroep te communiceren. Eerder schreef ik al over de spelregels die je daarbij wel in acht moet nemen.

Deze keer wil ik iets vertellen over het belang van het gestructureerd inzetten van de sociale media. Als je niet oppast kun je namelijk gemakkelijk urenlang op facebook en twitter zitten zonder iets te bereiken óf zonder te weten wat het oplevert. Of je loopt het risico dat je bij vlagen heel actief bent, maar in drukke tijden misschien weken niets van je laat horen. Ik geef 5 tips.

1. Doel

Bij elke vorm van communicatie is het van belang dat je een doel voor ogen hebt. Bedenk en beschrijf wat je wilt bereiken met je aanwezigheid op de sociale media en maak je doelen meetbaar.

2. Kiezen

Het is niet verstandig om op alle sociale media actief te zijn, want dat kost veel te veel tijd. Bovendien ontstaan er steeds nieuwe hypes en kost het veel energie om daar steeds achteraan te rennen. Kies dus bewust op welke media je een zakelijk account begint en zorg dat je daar regelmatig van je laat horen.

3. Inplannen

Kies een vast moment in de week om berichtjes te schrijven en alvast klaar te zetten, bijvoorbeeld in een (gratis) programma zoals Tweetdeck en op je facebookpagina. Ze worden dan op je account gepubliceerd op de dag en het tijdstip waar je ze voor hebt ingepland.

4. Versterken

Laat je sociale media op elkaar aansluiten. Heb je een nieuw blog geschreven, kondig deze dan aan via alle andere kanalen die je tot je beschikking hebt. Zo versterken ze elkaar, zoals ik al in een eerder artikel beschreef.

5. Prioriteit

Je kunt alleen je gestelde doelen bereiken als je je activiteiten op de sociale media serieus neemt en ze prioriteit geeft. Het belangrijkste is dus dat je niet halfslachtig aan de gang gaat, maar er regelmatig tijd voor reserveert in je agenda en er dan ook echt voor gaat zitten.

Waar loop jij tegenaan als het gaat om je zakelijke activiteiten op de sociale media? Deel je ervaringen of vragen hieronder via het reactieveld.

Twitter&Co

Profielfoto twitterWil je in 2016 echt werk maken van de sociale media, zodat zij voor jóu gaan werken? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , , , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten