Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Een goede folder schrijf je zo

By on 24 februari 2015 in Communicatie, Folder with 0 Comments

Folder drukkenHoewel veel communicatie zich tegenwoordig online afspeelt, is er ook nog steeds behoefte aan papieren folders. Misschien heb jij ze ook en verspreid je ze huis-aan-huis in je omgeving, liggen ze bij huisartsen in de wachtkamer of geef je ze mee aan nieuwe cliënten. Hoe zorg je nu dat jouw folder een góede folder is die aan zijn doel beantwoordt? Ik geef je 7 tips.

1. Doel bepalen

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: bij alle soorten communicatie is het belangrijk om eerst je doel te bepalen. Als je dat niet voor ogen hebt, schrijf je in het wilde weg en kun je ook niet meten of je er iets mee bereikt. Dus weet waarvoor je die folder schrijft!

2. Voor wie?

Jonge mensen spreek je waarschijnlijk anders aan dan oude mensen; bestaande cliënten hebben al meer achtergrondinformatie over je dan nieuwe cliënten; meestal kennen je cliënten jouw vakjargon niet. Bedenk dus voor wie je jouw folder schrijft, zodat je de juiste informatie geeft op een manier die aansluit bij de lezer.

3. Niet te veel informatie

Als je enthousiast bent over je praktijk en misschien wel heel veel te bieden hebt, loop je het risico dat je zoveel informatie in je folder opsomt, dat het de lezers gaat duizelen en niet helder bij hen blijft hangen van waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Geef dus liever wat minder informatie en verwijs door naar je website waar meer te lezen is.

4. Informatie sorteren

Structuur helpt bij het lezen van een tekst. Zorg er daarom voor dat je informatie per sóórt bij elkaar zet. Gegevens over je behandelingen in een alinea, informatie over vergoeding door de zorgverzekering in een andere, adresgegevens en openingstijden samen in een blokje, enzovoort.

5. Tussenkopjes

Mensen lezen een folder niet altijd van a tot z, maar kijken er vaak snel even doorheen: ten eerste om een globale indruk te krijgen van wat erin staat en ten tweede om gemakkelijk díe informatie te vinden die ze op dat moment zoeken. Door tussenkopjes toe te voegen help je daarbij.

6. Niet alleen tekst

Een stuk papier met alleen maar lappen tekst is niet aantrekkelijk. Voeg dus ook zeker een mooie foto toe, bijvoorbeeld van jezelf (en je eventuele collega’s) en/of je behandelkamer.

7. Check en dubbelcheck

Voor je je folder gaat printen of laat drukken, moet je er zeker van zijn dat alles erin staat wat je wilde vermelden (ben je de contactgegevens niet vergeten?) en dat je geen taal- of spelfouten over het hoofd hebt gezien. Dus liever nog een keer extra checken en door een ander (bijvoorbeeld een professional) laten nakijken.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten