Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Publiciteit – 5 veelgemaakte fouten

By on 18 februari 2015 in Publiciteit with 0 Comments

MediaGratis publiciteit in kranten en op radio en tv is altijd meegenomen voor je praktijk. Je kunt het natuurlijk helemaal aan het toeval overlaten of er over je wordt gepubliceerd, maar het is slimmer om ervoor te zorgen dat je de aandacht van journalisten op jouw activiteiten vestigt. Check snel of jij mooie kansen mist door onderstaande veelgemaakte fouten te maken.

1. De media nooit informeren

Journalisten zijn altijd op zoek naar nieuws: groot nieuws én klein nieuws. Ze zoeken niet alleen informatie die van levensbelang is, maar ook ludiek nieuws, mooie of grappige foto’s en persoonlijk verhalen. Als je de media niet van jouw bestaan, jouw ontwikkelingen en jouw activiteiten op de hoogte stelt, geef je ze ook niet de kans om er aandacht aan te besteden.

2. De media veel te weinig informeren

Misschien stuur je standaard twee keer per jaar een persbericht naar de media: bijvoorbeeld om je open dag aan te kondigen en om te informeren over je aanwezigheid op de jaarmarkt in het dorp. Bedenk dan dat er véél meer aanleidingen zijn om de pers te tippen! Hoe vaker je het probeert en hoe diverser je berichten zijn, hoe meer kans dat je de ene keer juist dat ene huis-aan-huisblad en de andere keer het lokale radiostation aanspreekt. Daar komt bij: als je een levende en levendige onderneming bent, dan komt dat goed tot uiting als je regelmatig wat te melden hebt. (Natuurlijk moet een persbericht wel echt een duidelijke nieuwsaanleiding hebben.) Lees onder dit artikel ook over mijn gratis e-book met 52 mogelijke onderwerpen voor een persbericht!

3. Al je nieuws naar álle media sturen

Aan de ene kant is het dus goed om regelmatig van je te laten horen. Aan de andere kant moet je media ook niet spammen met informatie die niet voor hen geschikt is. Wees dus selectief als je persberichten verstuurt. Een open dag in je praktijk zal in principe nooit de landelijke pers halen, dus hoef je de Telegraaf daar ook niet mee ‘lastig te vallen’. Voor het huis-aan-huisblad in je woonplaats is dit wél interessante informatie. Een ludieke recordpoging kun je veel breder melden. Misschien komt ‘Hart van Nederland’ wel kijken … (Meer lezen over ‘welk bericht naar welke media’)

4. De regionale media onderschatten

Het is natuurlijk fantastisch als jouw praktijk op een positieve manier in het Journaal van acht uur wordt genoemd. Meteen 2 miljoen Nederlanders die jouw naam horen! De kans hierop is echter niet zo groot: er zijn per uitzending een stuk of acht onderwerpen die worden gekozen uit al het landelijke en wereldnieuws van die dag.

Verleg je aandacht en energie eens naar de regionale media in je omgeving. Zij selecteren nieuws niet zozeer op de impact die het heeft op de wereld; hun belangstelling gaat uit naar wat er dicht bij huis speelt, in hun eigen regio. De kans dat een huis-aan-huiskrant je bericht meeneemt is dus veel groter dan dat een landelijk medium dat doet. Daarnaast hebben regionale media een enorm, vaak onderschat bereik. Bijna elk huishouden in Nederland ontvangt gemiddeld twee huis-aan-huiskranten met regionaal nieuws. Richt je publiciteitspijlen dáár eens op!

5. Je bedreigd voelen als een journalist belt

Schandalen en narigheid zijn meestal (ook) interessante onderwerpen voor de media. Maar dat wil niet zeggen dat een journalist er altijd op uit is om ‘sleaze and dirt’ op te sporen. Als er dus een reporter naar je praktijk belt, voel je dan niet bedreigd, maar zie het als kans om iets van je enthousiasme of vakkennis op hem over te brengen én op zijn lezers of luisteraars.

Daar staat tegenover dat je ook niet meteen op alle vragen hoeft te antwoorden. Als je geen tijd hebt of een paar gevraagde gegevens wilt checken of overleggen, vraag dan gerust of je over een uurtje even terug kunt bellen. De journalist heeft er ook baat bij dat informatie correct in de krant komt. Wel moet je er rekening mee houden dat hij vaak een deadline heeft. Pas over twee dagen terugbellen is meestal te laat.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Cover e-bookGratis e-book ‘Elke week in de krant’

Vind je het lastig om te bedenken welke situaties aanleiding kunnen zijn voor het schrijven van een persbericht? In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen om je te inspireren. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten