Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Contact met je cliënt

By on 13 oktober 2014 in Communicatie, Klantcontact with 0 Comments

Kapper - contact met je klantVorige week zat ik bij de kapper. Terwijl ik lekker mijn haar liet doen, werd ik me bewust van het communicatieproces dat plaatsvond. Ik ervoer in de praktijk hoe de kapster (en eigenaar van de zaak) contact had met haar klant. Toen ik later naar buiten liep was ik blij met mijn kapsel, maar ook met de manier waarop ik was behandeld. Daar hadden 3 dingen aan bijgedragen.

1. Luisteren

De kapster vroeg allereerst wat ik wilde en luisterde aandachtig naar mijn antwoord over lengte, laagjes en pony. Het was fijn dat ik de tijd kreeg om het uit te leggen en dat ze mijn wensen serieus nam. Zonder dat was mijn bezoek waarschijnlijk geen succes geworden, al was ze nog zo goed in haar vak. Stel dat ik voor wassen en knippen was gekomen, maar dat de kapster me ongevraagd de beschikbare verfkleuren of hair extensions had voorgehouden … Daarmee zou ze de plank helemaal mis hebben geslagen en een geïrriteerde klant hebben gehad.

  • Zo werkt het voor elke ondernemer, ook in de zorg: Je kunt een klant of cliënt alleen naar tevredenheid helpen als je hem serieus neemt, goed luistert naar zijn wensen en doorvraagt tot je precies weet voor welk probleem hij een oplossing zoekt.

2. Advies van de expert

Toen ik mijn verhaal had gedaan en we de richting van de behandeling hadden vastgesteld, kwam de kapster wel met eigen voorstellen. ‘Als ik het aan de voorkant nu … , dan zul je zien …’. En: ‘Bovenop doe ik even …, want dan krijg je …’. Prettig. Zij is van ons tweeën de expert op dit gebied, dus ik laat me graag adviseren. Ik kreeg zelfs extra vertrouwen in haar, want ik merkte dat ze met verstand van zaken sprak.

  • Algemeen geldt: Wat de cliënt voor ogen heeft, is niet altijd het enige goede of het allerbeste idee. Als expert is jouw meerwaarde dat je advies kunt geven over (nog) betere opties om het gewenste doel te bereiken. Dit levert overigens alleen een tevreden cliënt op als je zijn belang voorop stelt en niet alleen de duurste of langste behandeling wilt ‘verkopen’.

3. Service

Terwijl ze bezig was, vertelde de kapster dat ik als vaste klant altijd even tussen twee knipbeurten in langs mocht komen om gratis mijn pony bij te laten knippen. ‘Ik weet nog dat mijn pony vroeger extra kort geknipt werd, zodat het weer een tijdje mee kon’, zei ze lachend. ‘Dat wil ik mijn klanten besparen. Vandaar dat ik deze service heb ingevoerd.

  • Vertaald naar jouw situatie: Extra service geeft een cliënt het gevoel dat je het beste met hem voor hebt. Die service moet het liefst wel aansluiten bij jouw aanbod, en de cliënt moet er iets aan hebben. Het kan hem zitten in een gratis stappenteller die de diëtiste meegeeft aan haar cliënten, verwijzing naar een goede website met achtergrondinformatie over de aandoening van je cliënt of de mogelijkheid die je bij een training biedt om een les later in te halen. Probeer je in te leven: als jíj zelf de cliënt was, waar zou je dan écht mee geholpen zijn?

Een goed contact met je cliënt bestaat dus in elk geval uit goed luisteren, advies geven als expert en je inleven in de klant waardoor je net dat beetje extra service kunt leveren waar de klant blij van wordt.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten