Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Jaarverslag – trends en tips

By on 13 januari 2015 in Jaarverslag with 0 Comments
Jaarverslag NS over 2013: een vrolijke startpagina, een pagina 'In het kort' en het jaarverslag als nieuwspagina

Jaarverslag NS over 2013: een vrolijke startpagina, een pagina ‘In het kort’ en het jaarverslag als nieuwspagina

2015 is begonnen. Dat betekent onder meer dat bedrijven en organisaties met hun jaarverslag over 2014 aan de slag gaan. Dat kan natuurlijk door een papieren boekwerk uit te geven, maar steeds vaker wordt het jaarverslag ook (alleen) online gepubliceerd.

De laatste jaren zie je steeds meer een verschuiving van het papieren jaarverslag naar een digitaal jaarverslag – een downloadbaar pdf – en inmiddels naar een online jaarverslag in de vorm van een interactieve website. Deze ontwikkeling brengt mee dat er meer en meer gebruik wordt gemaakt van korte filmpjes, infographics en pictogrammen om informatie kort en aantrekkelijk te presenteren. De lezer kan vanuit kleine brokjes informatie en plaatjes doorklikken naar meer informatie (tekst of filmpje), maar krijgt vanaf de startpagina vooral een eerste indruk.

Een mooi voorbeeld is het online jaarverslag van de NS over 2013: een vrolijke startpagina, een pagina ‘in het kort’ met een overzicht in kerncijfers met pictogrammen en het jaarverslag zelf als een nieuwspagina vormgegeven, waarbij je kunt kiezen welke artikelen jouw belangstelling hebben.

Onderzoek

Het bedrijf C&F Report heeft afgelopen jaar een groot aantal Nederlandse jaarverslagen over 2013 geanalyseerd en op basis daarvan een aantal trends benoemd en algemene adviezen geformuleerd. Lees hier de vijf artikelen die het bedrijf over het onderzoek publiceerde. Hieronder licht ik twee tips uit die voor veel bedrijven en organisaties relevant zijn.

1. Informeren in een split second
“In een tijd waarin we het liefst communiceren in de vorm van een tweet of emoticon, willen stakeholders in een split second geïnformeerd worden over de kern van de boodschap in een jaar-, MVO- of transparantieverslag.” Houd het verslag ‘short and simple’ en probeer de kern van het jaarverslag of een hoofdstuk bijvoorbeeld weer te geven in een infographic, snel interpreteerbare pictogrammen of een (animatie)filmpje van twee minuten.

Gebruik alleen langere stukken tekst voor onderwerpen die veel detailinformatie en diepgang bevatten, bijvoorbeeld het verslag van het bestuur, de financiële informatie met bijbehorende toelichting en een toelichting op beleid(skeuzes).

2. Structuur brengt de boodschap over
Door middel van structuur biedt u stakeholders de mogelijkheid de voor hen relevante inhoud snel te vinden en – bij voldoende interesse – zich verder te verdiepen in de boodschap. (…) Structuurelementen zijn de inhoudsopgave, de opbouw van de inhoud (welk onderdeel van de verslaggeving hoort in welk hoofdstuk, hoe kan dubbele informatie worden voorkomen) en het gebruik van visuele structuurelementen zoals symbolen, kleurschema’s, kleurblokken, infographics enzovoort.”

Conclusie

Stakeholders stellen een jaarverslag in hapklare brokken op prijs en door het verslag in de vorm van een website te gieten zijn er veel mogelijkheden voor alternatieve verslaglegging. Gebruik naast tekst ook foto’s, grafieken, kerncijfers, icoontjes, citaten, infographics en filmpjes.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Lees over dit onderwerp ook:

Tags:

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten